Postřehy z 2. zastupitelstva obce konaného dne 14. 12. 2022

18.12.2022

Milí spoluobčané,


poslední letošní zastupitelstvo máme za sebou a pro ty, kteří se nemohli zúčastnit, přinášíme krátké shrnutí:

ROZPOČTOVÉ PROVIZORIUM A CHYBĚJÍCÍ ENERGETICKÁ KONCEPCE

První měsíce nového roku bude obec hospodařit v rozpočtovém provizoriu. Tato situace nastala již několikrát. Tentokrát je to z důvodu proběhlých komunálních voleb a krátkého času na přípravu nejdůležitějšího dokumentu obce. Hospodaření se tak bude řídit posledním upraveným rozpočtem letošního roku. Dotazovali jsme se, proč rozpočtovou změnou č. 8, která je zveřejněna na webu obce, dochází k dalším úpravám a bylo nám sděleno, že ve většině jde o náklady spojené s vyšší cenou energií. U veřejného osvětlení dochází k navýšení o 140 tis. Kč (celková částka za veřejné osvětlení je předpokládána ve výši 940 tis. Kč). Dalšími výdaji, které oproti předpokladu zatíží rozpočet, pak jsou drobné výdaje a především energie u knihovny, kde je nárůst o 150 tis. a nebytového hospodářství, které díky nárůst cen energií potřebuje dalších 60 tis. Kč. Naše další otázka proto směrovala na to, jaká opatření obec plánuje realizovat v oblasti energetiky, neboť prozatím na žádné radě toto nosné téma nebylo řešeno. Bylo nám potvrzeno, že zatím obec situaci monitoruje, snaží se zapojit do aktivit MAS Pobeskydí, ale žádné konkrétní kroky nebyly učiněny. Upozornili jsme, že aktuálně je vypsána výzva č. 11 MŽP, na obnovitelné zdroje energií, která by mohla obci pomoci nárůst cen v dlouhodobém horizontu vyřešit. Z našeho pohledu je většina radních stejná jako v minulém obdobím a je škoda, že se prozatím nepodařilo vypracovat jakoukoliv koncepci, která by obec posunula alespoň částečné k energetické soběstačnosti.

FRY RELAX CENTRUM

Protože rada obce vzala na vědomí zprávu o stavu FRY Relax centra, zajímalo nás, co z ní vyplývá. Jak nám bylo sděleno, stav technologií ve strojovně je dlouhodobě neutěšený a objekt vykazuje problémy se vzduchotechnikou.

ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ

Dále dle řádného programu ZO schválilo navýšení poplatků za komunální odpad ze současných 600,- Kč na 700,- Kč. Byli jsme upozorněni, že vlivem zvyšování poplatků za skládkovné je velmi pravděpodobný nárůst i v dalších letech. Proto naše otázka směrovala na to, co může běžný občan dělat proto, aby poplatky dále nenarůstaly. Pan místostarosta sdělil, že by výrazně pomohlo udržovat pořádek kolem kontejnerů, protože toto zatěžuje pracovníky obce. Pokud však občan dobře třídí, a přesto i jemu jsou poplatky neustále zvyšovány, zajímalo nás, co bude dělat obec pro tyto občany. Zdali např. obec zvažuje čipování popelnic či jiný systém, který zvýhodní ty, kteří skutečně poctivě třídí. Bylo nám odpovězeno, že na zavedení čipování popelnic obec aktivně pracuje a mohlo by se objevit již v průběhu příštího roku.

DARY OBCE

Dále obec projednala darovací smlouvy pro organizace pečující o naše občany, a to Podané ruce, které obdrží 60 tis. Kč a Charitu Frýdek-Místek, která obdrží 40 tis. Kč. Posledním bodem bylo navýšení daru, pro potřeby místních zahrádkářů. Ani k jednomu z bodů neměli přítomní zastupitelé námitky.

DISKUSE

Následovala diskuse, v které nás zajímalo, jaké jsou kompetence rady, aby samostatně rozhodovala o výdajích. Bylo nám sděleno, že jde o částku 500 tis. Kč. V návaznosti na tuto otázku nás zajímalo, proč a pro koho obec objednala poznávací atlas od firmy Zirek s. r.o. v počtu 150 ks po 440,- Kč, (celková částka 66tis. Kč). Pan starosta odpověděl, že v knize budou prezentovány poutavou formou vesnice v našem regionu a knihu obdrží prvňáčci naší ZŠ. Na dotaz, zdali byla vhodnost knihy řešena vzhledem k věku dětí s vedením ZŠ bylo odpovězeno, že ne.

Také nás zajímalo, jak vypadá zveřejnění koaliční smlouvy, bohužel zatím se pan starosta nedostal k vyřešení tohoto našeho požadavku.

Obec pronajímá byty a komerční prostory, tak nás zajímalo, jestli má obec v nájemních smlouvách inflační doložku, aby se naše příjmy co nejméně devalvovaly. Byli jsme informováni, že situace je různorodá. V obci není jednotný postup a smlouvy obsahují různá ustanovení, dle kterých lze nájem zvyšovat. Obec při navyšování postupuje na základě řady skutečností např. i sociální situace v rodině.


Protože v minulých dnes jsme byli obdarováni nadílkou sněhu, lidé se nás ptali a my to přenesli dál, na koho se mohou obrátit při problémech s odklízením sněhu, případně zapadnutí. Pan starosta a místostarosta sdělili, že jsou pro tyto případy oba připraveni požadavky občanů řešit na svých telefonních číslech 606 757 975 (Bc. Pavel Janša) a 603 996 644 (Ing. Vratislav Konečný).


Jako zastupitelé jsme dostali informaci, že obec odstoupila od smlouvy se společností Stavby a statika, s.r.o., která pro nás realizovala v obci 4 lávky za celkovou cenu 5.982.070,29 Kč. Důvodem bylo především nedodržení termínu realizace, navyšování ceny a ignorování pokynů objednatele. Všechny čtyři lávky měly být hotovy do 17. září 2022, přičemž do dnešního dne žádná z nich není bez závad. Nejhůře však na tom je lávka U Matulů, která chybí zcela. Původní cena této lávky včetně DPH byla 2.004.347,77 Kč. Aby lávka byla opět funkční, obec našla nového dodavatele, firmu MAKOS a. s., která dílo dokončí, ale cena bude již 3.194.499,35 Kč včetně DPH. Proto nás zajímalo, zdali kromě ukončení smlouvy obec vymáhá po firmě všechny sankce, na které má nárok, aby alespoň částečně došlo k úhradě navýšení ceny lávky, a také proč jsme si vybrali právě původní firmu, která nabídla o 30% cenu nižší než ostatní dva účastníci. Bylo nám odpovězeno, že firma měla pozitivní reference a stvrdila, že dílo za danou cenu zrealizuje. Za nás pouze postřeh: tím, že obec soutěží v režimu zakázky malé hodnoty, sami si vybíráme 3 potencionální dodavatele, které oslovíme. Věřme tedy, že i lávka U Matulů bude dokončena. Nová firma má dle smlouvy na to 110 dnů od předání staveniště.


V říjnu jsme zjistili, že je vydané stavební povolení na úpravu křižovatky U Kříže. Nejen že zde nevznikne avizovaný kruhový objezd, který nebyl pro investora Správu silni MSK reálný, ale navíc úpravou dojde ke zkomplikování situace pro obyvatele Ptáčníku. Viz přiložené schéma pod článkem. Pro řidiče se situace zpřehlední, ale povinností obce je dbát především o bezpečnost občanů, která se dle našeho názoru výrazně zhorší. Proto jsme jednali s panem starostou a následně celou radou obce, jaké kroky by mohly být učiněny proto, aby byla zajištěna bezpečnost našich obyvatel. Odhlédneme-li od toho, proč obec nevznesla připomínky jako účastník řízení k danému úseku, včera jsme se dotázali, jak vypadá aktuální situace. Pan starosta potvrdil, že 15.12 se sejde na místě s projektantem a budou celou situaci znovu řešit. Za nás určitě považujeme za nutné se na dané místo podívat jako celek a to také v návaznosti na potřebu vybudování chodníku k Beskydu a zvažovaného napojení cyklostezky na Staříč. Také jsme doporučili, ať je prodiskutována možnost úsekového měření ve směru od křižovatky U Kříže směr Brušperk, a to s ohledem na další dvě problematická místa, a to výjezd z cyklostezky a také okolí autobusové zastávky U koupaliště. Věříme, že občané se tentokrát k předloženému návrhu budou moci vyjádřit

Přejeme Vám všem poklidné a požehnané svátky a děkujeme za důvěru.